Om XT600 E

Forfatterens egen XT'er klik på billedet for at se det i fuld størrelse  
Yamaha’en er trods mange udsagn om det modsatte, en glimrende touring cykel, hvis man vel og mærke ikke skal have nogen på bagsædet. Jeg købte min i sommeren 2000, efter i nogen tid at havde kørt på en Jawa 350. Jeg havde længe haft en drøm om, at køre på motorcykel til Nordkap. men Jawa’en virkede ikke pålidelig nok til sådan en tur. Så da der blev økonomisk mulighed for at skifte den ud, købte jeg XT’eren. Det første jeg bemærkede, var at styretøjet virkede utrolig let, næsten nervøst, men efter kort tid, begyndte jeg virkelig, at sætte pris på det lette styretøj.
Motoren er et kapitel for sig, én cylinder, 600ccm, konstrueret midt i 80’erne, dette lyder umiddelbart som en 

dårlig ide, på en helt ny motorcykel, men den arbejder som en drøm, hiv chokeren ud, tryk på startknappen og den ”starter”. Den er hverken lydløs eller vibrationsfri, men den svigter dig med garanti aldrig, uanset hvor langt væk du får lyst til at køre.
Om XT’eren er behagelig at køre på, tja, min helt subjektive vurdering er, at det er den. Jeg er født i 1956, og vejer godt 68 kg. så den bløde affjedring og den oprette kørestilling passer mig godt, men den egner sig ikke, til lange motorvejsstræk med høj hastighed. Til gengæld er den uovertruffen, til stille ture på de små veje (også dem af jord).
Det er efterhånden blevet til en del ture, både korte og meget lange.De længeste til Nordkap og Gibraltar.

 I sommeren 2001 blev turen til Nordkap gennemført. På denne tur, fandt jeg ud af at 15L. benzin, var lidt i underkanten, hvis man ikke fulgte de store veje. Derfor blev der året efter indkøbt en 23L. tank fra Touratech i Tyskland. Derudover blev udstødningen udskiftet efter 6 sæsoner og 40000km. den er erstattet af en alu-dæmper fra Leo-Vinci. Dette gjorde at cyklen trak jævnt fra 2500 omdr/min. i femte gear og holdt pæne 25-26 km/liter når der kørtes på tur. Ved 52000km. var dæmpermatrialet i Leo'en blæst ud og der blev sat en original potte på. Jeg har i den tid jeg har haft XT'eren skiftet olie og filter for hver 6000km. Den har i de sidste 5 sæsoner kørt med 10-40 olie og bruger her efter 60000km. stadig intet olie imellem skiftene.I år (2015) skal jeg til Island i 3 uger. Derfor skal bagdæmperen skiftes, det bliver sikkert til en Wilbers, med hydrautisk fjederforspændinng, så jeg let kan indstille fjederen efter vægt og forhold.